Vanliga frågor - Extra

Här svarar vi på våra mest vanliga frågor.

Varför ska jag vara medlem?

Vi på Stena Line vill uppmuntra våra lojala kunder. Som medlem får du poäng på allt du köper ombord och på själva biljettköpet (avser produkter som uppfyller villkoren). Som kund får du också exklusiva medlemserbjudanden i shop och restaurang samt andra fantastiska förmåner, för frekventa resenärer. Intjänade poäng kan användas som del- eller helbetalning vid nästa resa och för förbokade arrangemang såsom hytter och mat. Medlemskapet är naturligtvis gratis och kortlöst.

 

Vad är skillnaden mellan Blå och Guldmedlemskap?

Den första nivån för medlemskap är Blå. När man registrerar sig blir man automatiskt blå medlem och får 5 poäng per spenderad Euro och som guldmedlem får du dubbla poäng, 10 poäng per spenderad euro.

Du får även, som Guldmedlem extra förmåner så som:

Ingen serviceavgift för ändring i bokning

Ingen ändringsavgift – dagsturer/ kryssningar

Ingen bokningsavgift vid personlig service

 

Hur blir jag Extra guldmedlem?

När du har tjänat 6 250 poäng eller mer inom ditt medlemskapsår (12 månader), kommer du automatiskt att uppgraderas till vårt exklusiva Extra guldmedlemskap.

 

Jag har mer än 6 250 poäng, varför är jag inte Guldmedlem?

Det redovisas två olika poäng på hemsidan, den ena är ditt poängsaldo och det andra är de poäng som avgör vilken medlemsnivå du hamnar på, de nivågrundande poängen. De poäng som du har i ditt Poängsaldo kan du ha tjänat in under två år. De poäng som är medlemsgrundande är enbart de poäng du har tjänat in under de senaste 12 månaderna.

 

Hur länge gäller mitt Extra medlemskap?

Om du är Extra Blå medlem går medlemskapet inte ut om du inte väljer det själv. Som Extra Guldmedlem gäller medlemskapet i 1 år och fortsätter sedan om du tjänat in 12 500 poäng eller mer under 12 månader. Annars blir du Blå medlem igen.

 

Hur fungerar ett kortlöst medlemskap?

Du får ett papperskort med ditt medlemsnummer vid incheckningen som du kan använda vid köp ombord. Om du reser på en rutt där man kan checka in hemma och du valt att göra detta, så har du fått ett mejl med ditt medlemskort och boardingkort i. Du kan antingen skriva ut detta eller ha det sparat i din mobil.

 

Mina sidor

Genom att logga in på Mina sidor kan du se ditt aktuella Extrapoängssaldo och din medlemskapsnivå, exklusiva erbjudanden för medlemmar och hur många poäng du sparat ihop under de senaste 24 månaderna samt hur många nivågrundande poäng du har. Du kan också gå in och ändra din personliga information.

 

Hur fungerar poängräknaren?

Med vår poängräknare kan du som kund räkna ut hur mycket dina intjänade poäng är värda i pengar, se värdet i dina intjänade poäng, hur många poäng du kan tjäna vid nästa resa och hur många poäng de kan behöva för att betala nästa resa.

 

Vad händer om jag missar att visa mitt medlemsnummer?

För att få poäng ombord måste ett medlemskort registreras (dras eller scannas) före betalning. Det går inte att efterregistrera medlemsnumret efter utförd betalning.  Detsamma gäller för att få poäng för dina resor, dessa går inte heller att efterregistrera.

 

Hur får jag poäng när jag gör en bokning?

Du loggar helt enkelt in på ditt konto och bokar din resa eller anger ditt medlemsnummer när du bokar via telefon. (Obs! Notera att du kan endast tjäna poäng på en bokning där du själv reser med).

 

När läggs mina poäng till på mitt Extrakonto?

Dina poäng läggs till stegvis tills varje etapp är slutförd, dvs först efter att du rest.

 

Jag är guldmedlem, hur bokar jag min gratisplats i Stena Plus lounge?

Som Guldmedlem får du som (huvud)innehavare av medlemskapet tillgång till vår Stena Plus lounge vid tillgänglighet. Observera att följande måste bokas innan avgång och gäller endast begränsat antal platser. Stena Plus Loungen är en lounge för våra resenärer som vill njuta av sin resa i en lugn miljö. Åldergränsen för Plus Loungen är  18 år. För att komma in i Plus Loungen krävs giltig id-handling samt Extrakort (fås vid incheckning). Medlemskapet är personligt och det är endast (huvud)innehavaren av medlemskapet som kan få tillgång till Plus Loungen.

 

Var ser jag hur många poäng jag har på mitt konto?

Genom att logga in eller genom att kontakta Extra Support på extra.se@stenaline.com

 

Kan jag tjäna poäng ombord?

Poäng tjänar du på båtresan och vid inköp ombord i restauranger, barer och i shoppen. På fartyget Scottish Viking som trafikerar Nynäshamn – Ventspils får man inga poäng ombord. Färjorna MS Huckleberry Finn, MS Nils Holgersson, MS Peter Pan, MS Robin Hood och MS Tom Sowyer som går på Trelleborg – Rostock drivs av TT Line och du får därför inga Extrapoäng på det du handlar ombord där.

 

Hur fungerar det med medlemspriser ombord?

Du visar ditt medlemsnummer (medlemskort) i kassan innan köp så får du varan till medlemspris. När vi har ett Extra-medlemserbjudande får du som kund inga poäng på detta.

 

Om jag bokar för en hel grupp?

Poäng fås på bokningar för upp till 9 personer. Om ni är tio personer eller fler på bokningen så får du inga poäng alls.

 

Hur kan jag få mina poäng om det inte var jag som bokade?

För att få poäng på bokningen måste ditt medlemsnummer finnas med på gästlistan. Detta sker automatiskt för den som bokar men måste läggas till för andra medlemmar som reser under samma bokning. Gästlistan styr intjänandet av poäng genom att dela poängen ( baserat på bokningsvärdet) mellan de unika medlemsnummer som finns registrerade på gästlistan. (De intjänade poängen delas mellan medlemmarna på gästlistan.)

 

Kan jag lägga till min familj på ett Extrakonto; ett familjekonto?

Upp till 5 familjemedlemmar (18 år eller äldre) kan läggas till ett Extrakonto av huvudmedlemmen på Mina sidor. Familjemedlemmar har rätt till samma poäng som huvudmedlemmen.  De kan få ett eget medlemskort vid incheckningen för att kunna få poäng på det de spenderar ombord också. För detta måste medlemsnumret för familjemedlemmen också läggas till på gästlistan vid bokning. Poängen som fås på den bokade resan kan bara utnyttjas en gång och då endast av huvudmedlemmen. Det är också enbart huvudmedlemmen som kan utnyttja eventuella Guldmedlemsfördelar. 

 

Jag saknar poäng från köp jag gjort ombord?

Vänligen kontrollera kvittot. Ditt medlemsnummer skall stå under inköpta varor på kvittot. Det går inte att efterregistrera några poäng så var noggran med att alltid ange ditt medlemsnummer innan köp.

 

Hur löser jag in mina poäng när jag gör en bokning?

Du kan lösa in dina poäng vid betalningssteget i onlinebokningen eller per telefon via vårt serviceteam. Detta gäller naturligtvis för alla våra marknader och rutter.

 

Är det någon tidsbegränsning för inlösning av poäng?

Dina poäng är giltiga under 2 år efter intjänandet. Om du inte löser in dina poäng inom 2 år går de ut. Då kan du inte längre lösa in dem.

 

Vad ska jag göra om det saknas poäng på mitt konto?

Om du saknar intjänade poäng från din senaste resa på din onlinebekräftelse, vänligen kontakta extra.se@stenaline.com. Obs! Notera att poäng inte tjänats in förrän resan är fullgjord. För att få några poäng måste ditt medlemsnummer varit inlagt vid bokningen innan avresan.

 

Vart vänder jag mig om jag har problem med mitt konto?

Vänligen kontakta extra.se@stenaline.com

 

Poängen är inte korrekta, även om jag bokat och betalat resan?   

Poängen läggs till saldot först efter att du utfört resan. Glöm inte att logga in på Mina sidor på Stenaline.se så att ditt medlemsnummer läggs till på bokningen och så att du kan samla dina poäng.

 

Hur blir jag medlem via sms?

Du sänder sin mejladress till  +46 709 032 400.  Ett sms kommer direkt tillbaka med medlemsnummer. Senare kommer ett mejl till dig där du kan verifiera mejladress , samt fylla i namn och andra uppgifter.

 

Hur lång tid tar det att bli medlem?

Det tar bara några sekunder.

 

Kostar det något att bli medlem?

Du får betala trafikavgift för sms. När du befinner dig nära land går detta sms in under ditt abonnemang, men till havs går det via MCP. Kostnaden för sms bestäms av kundens operatör.

OBS! Inga roamingavgifter dras för kunder eller datatrafik eftersom vi använder oss av sms. Du betalar ingenting för det sms som mottages med medlemsnummer, bara för det du själv sänder. 

 

Kan jag som redan är medlem använda denna service?

Ja, det fungerar om du är medlem, och i så fall som en påminnelse, då händer följande:

Du skickar din mejladress till +46 709 032 400

Ett sms kommer direkt tillbaka med medlemsnumret.

Medlemsnumret kan användas direkt.

 

Kan jag samla poäng direkt?

Så fort du som kund fått ditt medlemsnummer kan du använda det, men poängen aktiveras inte förrän du uppdaterat din profil.

 

Hur får jag mina poäng?

Som ny medlem samlar du in poäng men du behöver ange vissa uppgifter i en mejlad aktiveringslänk för att kunna få poängen. Det fungerar så att köpet registreras och när uppgifterna sedan anges finns poängen tillgängliga för dig som medlem.

 

När måste jag ange mina uppgifter enligt bekräftelsemejlet som skickas ut?

Du kan fylla i dina uppgifter så snart mejlet kommit, men det går också bra att vänta tills du är hemma i lugn och ro.

 

Varför får jag inga poäng för det jag handlat ombord på Scottish Viking på linjen Nynäshamn – Ventspils?

Det fartyget har ännu inte de system som behövs för att kunna hantera poäng för Extra.