Eventuella rabatter eller poäng baseras på priset innan andra avgifter läggs till. De olika avgifterna som tillämpas visas nedan:-
Avgifter
Avgifter tillkommer och kostnaden varierar beroende på om du reser med ett fordon eller till fots. Avgifter för barn motsvarar 50 % av vuxenpriserna.
Miljöavgifter
Som en del av sjöfartsnäringens strävan att bli ännu grönare och miljövänligare infördes ett nytt tak för svavelhalten i bränsle i början av 2020. Detta är en global förordning som Internationella sjöfartsorganisationen (IMO) tillämpar på all sjöfart runtom i världen. Målet med förordningen är att avsevärt och successivt minska svavelutsläppen inom alla områden av den internationella sjöfarten. Ett tak på 0,5 % svavel innebar en kombination av högre bränslekostnader och/eller investeringar i flottan för alla färjeoperatörer i regionen för att gå över till bränslen med låg svavelhalt eller en likvärdig lösning från och med den 1 januari 2020. Eftersom driftskostnaderna enligt det nya direktivet ökar utanför Stena Lines kontroll infördes en miljöavgift för att minska de ytterligare kostnaderna.
Observera att avgifterna kan komma att ändras beroende på bränsleprisutvecklingen – i detta fall kommer vi göra vårt bästa för att meddela ändringen i så god tid som möjligt.
Serviceavgift
Denna avgift gäller när du bokar någon typ av resa via telefon eller personligen i hamnen. Du kommer inte att debiteras denna avgift när du bokar online.
Ändringsavgift
Denna avgift gäller när du ändrar avgångstid, dag eller rutt för en resa. Alla prisskillnader kommer också att debiteras.
Ändringar som icke medför ändringsavgifter
• Ändringar av passageraruppgifter
• Ändringar av fordonsdetaljer
• Lägga till hytter, måltider eller Stena Plus till en bokning
Ändringsavgifter offline
Eventuella ändringar som görs via telefon eller personligen i hamnen på bokningar som kan ändras på vår webbplats, kommer att medföra en ändringsavgift.
Avbokningsavgift
Avbokningsavgifter kan tillkomma men beror på din biljettyp
Hotellresor och semester med självhushåll:
Ändringar kan göras i en bokning utan kostnad om de görs inom 7 dagar efter det ursprungliga bokningsdatumet och minst 40 dagar före avresa.