Integritetspolicy för lojalitetsprogram

1.                     Inledning

 

Vi är Stena Line Scandinavia AB med organisationsnummer 556231-7825 (”Stena Line”) och är  personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter. Alla hänvisningar i denna integritetspolicy till ”vi”, ”oss” eller ”vår” avser Stena Line. Våra kontaktuppgifter finns i slutet av denna integritetspolicy. Vi respekterar din integritet och har åtagit oss att skydda dina personuppgifter.

 

Våra lojalitetsprogram, Stena MORE och Business Traveller kallas nedan gemensamt ”lojalitetsprogram”.

 

Följande webbplatser utgör våra ”webbplatser”:

 

stenaline.se, stenaline.dk, stenaline.no, stenaline.fi, stenaline.pl, stenaline.lv, stenaline.lt, stenaline.ee, stenaline.ru, stenaline.pl, stenaline.cz, stenaline.de, stenaline.nl, stenaline.fr, stenaline.co.uk, stenaline.ie, stenaline.it, stenaline.es, stenalinetravel.com, wyjazdygrupowe.pl, blog.stenaline.se, blog.stenaline.dk, blog.stenaline.no, blog.stenaline.pl, blog.stenaline.co.uk, blog.stenaline.ie, blog.stenaline.nl, blog.stenaline.de.

Våra webbplatser och andra kommunikationskanaler (e-post, telefon, kundservicekontakt, sociala medier, chatt och pappersformulär) som du använder i samband med medlemskap i ett lojalitetsprogram kallas nedan för våra ”lojalitetsprogramstjänster”.

 

2.                     Vad omfattas av denna integritetspolicy?

 

Denna integritetspolicy gäller för vår behandling av dina personuppgifter om du är medlem i ett av våra lojalitetsprogram och använder våra lojalitetsprogramstjänster. Denna integritetspolicy innehåller information om för vilka ändamål vi behandlar dina personuppgifter, med vem vi delar dem och vilka rättigheter du har avseende dina personuppgifter.

 

Information om vår behandling av personuppgifter för andra kunder och webbplatsbesökare finns i Stena Lines integritetspolicy för bokningskunder och webbplatsbesökare.

 

Information om hur vi hanterar cookies finns i vår cookie-policy.

 

För information om kameraövervakning ombord på våra fartyg, i våra hamnar, terminaler och kontor samt behandling av personuppgifter i samband med detta, se Stena Lines Integritetspolicy för kameraövervakning.

 

3.                     Vilka personuppgifter behandlar vi?

 

Stena Line behandlar följande kategorier av personuppgifter:

 

(a)        Namn

(b)        Födelsedatum

(c)        Kön

(d)        Kontaktuppgifter (adress, telefon- och/eller mobiltelefonnummer och e-postadress)

(e)        Information om medlemskap i lojalitetsprogram – typ av medlemskap (Stena MORE Blue, Stena MORE Gold, Stena MORE Platinum eller Business Traveller), medlemsnummer, hur länge du varit medlem, hur länge du varit på nuvarande medlemsnivå samt poängsaldo

(f)         Lösenord

(g)        Transaktionshistorik (datum, typ av transaktion, transaktionsinformation, intjänade poäng)

(h)        Bokningshistorik

(i)         Platsinformation baserad på din IP-adress

(j)         Webbläsarinformation (webbläsarversion)

(k)        Din arbetsgivare och befattning (för affärsresenärer)

 

4.                     Varifrån får vi dina personuppgifter?

 

 Stena Line får dina personuppgifter direkt från dig när du registrerar dig som medlem i ett av våra lojalitetsprogram, när du använder våra lojalitetsprogramstjänster, när du bokar en resa, när du genomför en transaktion som ger dig medlemspoäng i ett lojalitetsprogram, eller när du använder medlemspoäng som betalning.

 

Stena Line inhämtar även personuppgifter från resebyråer som du har instruerat att förmedla dina uppgifter till oss.

 

5.                     Vad händer om du inte lämnar dina personuppgifter till oss?

 

Medlemskap i ett lojalitetsprogram är av sådan art att du måste förse oss med de personuppgifter som anges i avsnitt 3 ovan för att kunna bli och förbli medlem i våra lojalitetsprogram. Om du inte förser oss med personuppgifterna kan vi därför inte erbjuda dig medlemskap i ett lojalitetsprogram.

 

6.                     För vilka ändamål behandlar vi dina personuppgifter och vilken rättslig grund finns för dessa behandlingar?

 

Stena Line behandlar dina personuppgifter för de ändamål som anges nedan. Vi måste ha en rättslig grund för varje ändamål. Sådana rättsliga grunder kan t.ex. vara (i) att behandlingen är nödvändig för att fullgöra ett avtal som vi har ingått med dig, eller (ii) att Stena Line eller en tredje part har ett berättigat intresse av att behandla personuppgifterna, vilket inte åsidosätts av ditt intresse av att personuppgifterna inte behandlas. Den rättsliga grund som Stena Line förlitar sig på anges under varje ändamål nedan.

 

(a)         Tillhandahålla medlemskap i lojalitetsprogrammet Stena MORE

Stena Line använder ditt namn, dina kontaktuppgifter, information om medlemskap i lojalitetsprogrammet, transaktionshistorik och bokningshistorik för att administrera ditt medlemskap, dina intjänade och använda poäng och din medlemsnivå, och för att förse dig med våra överenskomna lojalitetsprogramstjänster enligt vad som anges i affärsvillkoren för lojalitetsprogrammet Stena MORE. Denna behandling av dina personuppgifter baseras på våra skyldigheter gentemot dig enligt avtal.

 

(b)        Tillhandahålla medlemskap i Business Traveller

Stena Line använder ditt namn, dina kontaktuppgifter, information om medlemskap i lojalitetsprogrammet, transaktionshistorik, bokningshistorik och information om din arbetsgivare och befattning för att administrera din arbetsgivares medlemskap, intjänade och använda poäng och medlemsnivå samt för att förse dig med våra avtalade lojalitetsprogramstjänster enligt vad som anges i våra regler och villkor för Business Traveller. Denna behandling av dina personuppgifter baseras på vårt berättigade intresse.

 

(c)        Tillhandahålla våra lojalitetsprogramstjänster

Stena Line använder namn, kontaktuppgifter och information om medlemskap i lojalitetsprogram för att kommunicera med dig när du använder våra lojalitetsprogramstjänster. Denna behandling av dina personuppgifter baseras på vårt berättigade intresse.

 

(d)        Förbättra våra lojalitetsprogramstjänster

Vi använder namn, kontaktuppgifter, webbplatsinformation baserat på din IP-adress, webbläsaruppgifter, information om medlemskap i lojalitetsprogram och transaktionshistorik för att inhämta statistik om hur du använder våra tjänster, i syfte att förbättra våra lojalitetsprogramstjänster genom att åtgärda programfel, snabbt och enkelt kunna upptäcka och lösa problem med webbplatskonvertering, ändra gränssnittet för att du snabbt kan hitta den information du söker, eller framhäva relevanta erbjudanden på webbplatsen. Vi gör detta genom att analysera din användning av våra tjänster. Personuppgifter som vi använder för att förbättra våra lojalitetsprogramstjänster samlas in i den utsträckning det är möjligt. Denna behandling av dina personuppgifter baseras på vårt berättigade intresse.

 

(e)        Förhindrande av missbruk av lojalitetsprogramstjänster

Ditt namn, dina kontaktuppgifter och medlemsnummer (i förekommande fall) kan användas för att förhindra missbruk och bedrägeri. Denna behandling av dina personuppgifter baseras på vårt berättigade intresse.

 

(f)        Tillhandahålla erbjudanden, rabatter och uppgraderingar baserat på dina köp

Vi använder namn, kontaktuppgifter och information om medlemskap i lojalitetsprogram för att tillhandahålla erbjudanden, rabatter och uppgraderingar baserat på dina köp inom ramen för ditt medlemskap i lojalitetsprogram. Denna behandling av dina personuppgifter baseras på vårt berättigade intresse.

 

(g)         Direktmarknadsföring

Vi använder namn, kontaktuppgifter och information om medlemskap i lojalitetsprogram, i den utsträckning du har lämnat sådana personuppgifter till oss när (a) du använder våra lojalitetsprogramstjänster, (b) för att skicka nyhetsbrev, erbjudanden och relevant information om våra lojalitetsprogramstjänster till dig. Vi skickar dessa till dig via post, textmeddelande, e-post och andra format för elektronisk kommunikation. Denna behandling av dina personuppgifter baseras på våra berättigade intressen.

Du har rätt att när som helst välja bort direkt marknadsföring enligt vad som anges i avsnitt 6(f)–(g) via länkar för aktivt bortval (opt-out) i e-postmeddelanden eller i inställningarna i avsnittet Mina Sidor på vår webbplats. Om du gör det kommer Stena Line inte längre att skicka sådan direktmarknadsföring till dig.

 

(h)        Hantera klagomål och försvara och/eller upprätta rättsliga anspråk

Vi använder endast personuppgifter i den mån som det är relevant i varje specifikt fall för att hantera eventuella klagomål eller försvara och/eller fastställa rättsliga anspråk. Denna behandling baseras på vårt berättigade intresse.

 

7.                     Vem delar vi dina personuppgifter med?

 

För att kunna uppfylla de syften som anges ovan, delar Stena Line dina personuppgifter med följande mottagare:

 

( )         Stena AB (publ)        

( )         Stena Rederi AB

(a)        Stena Line Travel Group AB

(b)        Stena Line Ltd.

(c)        Stena Line BV

(d)        Stena Line GmbH & CO.KG .

(e)         Stena Line Danmark A/S

(f)        Stena Line Polska sp.z o.o.

(g)        UAB Stena Line

(h)         SIA Stena Line

(i)         Plattformar för reklam och omdirigering som Google och Facebook

(j)        Tjänsteleverantörer som vi anlitar för att kunna tillhandahålla tjänster, till exempel webbhotell, utskicksföretag, analysföretag, IT-leverantörer, evenemangsvärdar med mera.

 

8.                     Överför vi dina personuppgifter utanför EU/EES-området?

 

Stena Line kan överföra vissa av dina personuppgifter till nedan angivna länder som ligger utanför EU/EES-området. I de fall som EU-kommissionen inte har beslutat att något av nedan angivna länder säkerställer en adekvat skyddsnivå för personuppgifter tillhandahåller vi en beskrivning av de skyddsåtgärder som vi vidtar eller den rättsliga grund som vi åberopar för säkerställande av att överföringen av dina personuppgifter sker i enlighet med EU:s dataskyddslagstiftning.

 

Land: Storbritannien

Skyddsåtgärd: beslut om adekvans (28 juni 2021)

 

Land: USA

Skyddsåtgärd: Europakommissionens standardavtalsklausuler för överföring av personuppgifter (2010/87/EU) och (2021/915/EU)

Du är välkommen att kontakta vårt dataskyddsombud om du vill ha mer information om skyddsåtgärderna ovan. Kontaktuppgifter finns i avsnitt 11 i denna integritetspolicy.

 

9.                     Hur länge lagrar vi dina personuppgifter?

 

SyfteTyp av personuppgifterLagringsperiod
Tillhandahålla medlemskap i Stena MORE och/eller Business TravellerNamn, födelsedatum, kön, kontaktuppgifter, information om medlemskap i lojalitetsprogram, lösenord, transaktionshistorik och bokningshistorik, din arbetsgivare och befattningSå länge du är registrerad medlem i ett lojalitetsprogram
Förbättra våra lojalitetsprogramstjänsterWebbplatsinformation baserad på din IP-adress och webbläsarinformationUnder 26 månader efter att du har använt våra lojalitetsprogramstjänster
Hantera klagomål och försvara och/eller upprätta rättsliga anspråkPersonuppgifter som är relevanta för att bedöma klagomål på ett lojalitetsprogram eller försvara och/eller upprätta juridiska anspråkSå länge som dina personuppgifter rimligen behövs för att försvara och/eller upprätta juridiska anspråk (normalt så länge som den relevanta juridiska preskriptionstiden)

 

10.                  Vilka rättigheter har du?

 

Nedan följer en sammanfattning av dina rättigheter enligt EU:s dataskyddslag. Det kostar inget att utöva dessa rättigheter, och du kan göra det genom att skicka ett e-postmeddelande eller brev till adresserna som anges i slutet av detta dokument. Du kan även använda kontaktformuläret på webbplatsen.

 

Som medlem i ett lojalitetsprogram har du alltid möjlighet att radera eller korrigera de uppgifter vi har om dig. Du kan redigera dina uppgifter genom att klicka på länken ”Min profil” när du har loggat in på lojalitetsprogrammet på webbplatsen. Alla e-postmeddelanden du får från lojalitetsprogrammet innehåller också en länk till din personliga profil som du kan använda om du vill uppdatera den. Tveka inte att kontakta oss om du har några frågor om dina rättigheter (se kontaktuppgifter i slutet av detta dokument).

 

Stena Line kommer alltid att bedöma om en begäran om att utöva dessa rättigheter är giltig. Alla rättigheter som anges nedan är inte absoluta. Det kan finnas undantag.

 

Utöver de rättigheter som anges nedan har du alltid rätt att lämna in ett klagomål till en tillsynsmyndighet angående Stena Lines behandling av dina personuppgifter.

 

(a)         Rätt till åtkomst. Du har på begäran rätt att få en kopia av dina personuppgifter som Stena Line behandlar och även att få kompletterande information om Stena Lines behandling av dina personuppgifter.

 

(b)        Rätt till korrigering. Du har rätt att få dina personuppgifter rättade och/eller kompletterade om de är felaktiga och/eller ofullständiga.

 

(c)        Rätt till radering. Du har rätt att begära att Stena Line raderar dina personuppgifter utan onödigt dröjsmål under följande omständigheter:

 

–       Personuppgifterna behövs inte längre för det syfte de ursprungligen inhämtades eller på annat sätt behandlades för

–       Du återkallar ditt samtycke till en behandlingsaktivitet och det finns ingen annan rättslig grund

–       Du gör en giltig invändning mot behandlingen av dina personuppgifter

–       Personuppgifterna har behandlats på ett olagligt sätt

–       Personuppgifterna måste raderas för att ett lagkrav ska uppfyllas

 

(d)        Rätt till begränsad behandling. Du har rätt att begära begränsning av behandlingen av dina personuppgifter under följande omständigheter:

 

–       Personuppgifternas riktighet är under utredning

–       Behandlingen är olaglig eller inte längre nödvändig för behandlingens syfte, men du invänder mot radering av dina personuppgifter och begär istället en begränsning

–       Stena Line behöver inte längre personuppgifterna, men du behöver personuppgifterna för fastställande, utövande eller försvar i ett rättsärende

–       Du har invänt mot behandlingen av dina personuppgifter och din invändning är under utredning

 

(e)        Rätt till dataportabilitet. Under vissa omständigheter har du rätt att erhålla de personuppgifter om dig som du har lämnat till Stena Line för att överföra dessa till en annan tjänsteleverantör, om behandlingen av personuppgifterna baseras på ditt samtycke eller fullgörande av ett avtal.

 

(f)        Allmän rätt att invända. Du har en allmän rätt att när som helst invända mot behandlingen av dina personuppgifter baserat på Stena Lines berättigade intressen. Vi måste sedan visa att vi har en tvingande rättslig grund för behandlingen eller att vi behöver personuppgifterna för att fastställa, utöva eller försvara rättsliga anspråk.

 

(g)         Rätt att invända mot direktmarknadsföring. Du har rätt att när som helst invända mot behandling av dina personuppgifter i direktmarknadsföringsändamål. Stena Line kan då inte längre behandla dina personuppgifter för detta ändamål.

 

11.                  Hur kan du kontakta oss?

 

Du kan kontakta oss via följande kommunikationskanaler:

 

Huvudkontor:

Adress: Adress: Stena Line Scandinavia AB, 405 19 Göteborg, Sverige

Telefon: +46 770 57 57 00

Kontaktformulär

 

Vi har ett dataskyddsombud som du kan kontakta om du har frågor om behandlingen av dina personuppgifter. Kontakta vårt dataskyddsombud på dpo@stenaline.com.