Godkänt 1 april 2025
Dessa villkor gäller för lojalitetsprogrammet Stena MORE (”Programmet”). Programmet tillhandahålls gratis. Genom att registrera dig för medlemskap i programmet samtycker du till och godkänner att vara bunden av dessa villkor (”Villkor”). Om du inte samtycker till dessa villkor får du inte ansöka om medlemskap eller delta i programmet.
Dessa villkor förklarar vilka vi är, hur programmet fungerar, hur du och vi kan avsluta ditt deltagande i programmet, vad du ska göra om det uppstår problem, och annan viktig information.
2.1 Programmet administreras av Stena Line Scandinavia AB, ett bolag bildat i Sverige med organisationsnummer 556231-7825 och momsregistreringsnummer SE556231782501. Vårt registrerade kontor är Masthuggskajen, SE-413 03 Göteborg, Sverige (”Stena Line”, ”vi”, ”oss” och ”vår”).
2.2 Om du har några frågor eller funderingar angående programmet, inklusive men inte begränsat till din rätt att delta i programmet, medlemsförmåner och erbjudanden, intjäning och/eller inlösen av poäng, eller din efterlevnad av dessa villkor, kontakta vår kundtjänst genom att fylla i onlineformuläret på https://www.stenaline.se/kundtjanst/kontakta-oss. Välj ”Stena MORE medlemsfrågor” som typ av fråga.
2.3 För att göra en bokning av resa med Stena Line, avbeställa din bokning, ändra dina kontaktuppgifter eller avsluta ditt medlemskap, kontakta vår kundtjänst på https://www.stenaline.se/kundtjanst/kontakta-oss. Observera att bokningar omfattas av Stena Lines affärsvillkor och inte av dessa villkor.
I dessa villkor används följande definitioner:
Förmån – varje fördel som en medlem får till följd av sitt medlemskap (till exempel poäng) som inte är tillgängliga för icke-medlemmar och som vi kan modifiera från tid till annan efter eget gottfinnande.
Medlem – du, (en privatperson) som har rest (eller avser att resa) med Stena Line och som uppfyller behörighetskriterierna angivna i punkt 4, och som har ansökt om medlemskap i programmet och blivit antagen enligt beskrivningen i punkt 5.1 och 5.2.
Medlemskap – en medlems deltagande i programmet.
Medlemsnummer – ett unikt identifikationsnummer som tilldelas en medlem av oss.
Medlemskonto – ett individuellt konto som skapas av en medlem via vår webbplats genom att besöka avsnittet ”Mina sidor” som finns här https://login.stenaline.com/Account/Login där medlemmens intjäning och/eller användning av poäng beskrivs med hänvisning till medlemmens medlemsnummer.
Medlemskort – omfattar både ett fysiskt papperskort och ett digitalt kort, som vart och ett innehåller medlemmens medlemsnummer. Det digitala medlemskortet kan nås på mobilen via medlemssidan på https://www.stenaline.se/mina-sidor/mina-poang, i appen eller via e-postmeddelandet ”Välkommen ombord” för nya medlemmar. Varje gång en kund checkar in får hen också ett tillfälligt utskrivet medlemskort. Medlemskortet gör att en medlem kan samla poäng som en deltagare i programmet (antingen genom att delta i vissa köp, boka aktiviteter eller utnyttja medlemserbjudanden). Dessa poäng kan lösas in i enlighet med punkt 10 (”Inlösen av poäng”). Medlemskortet är inte ett betalkort, bankkort, kreditkort eller någon annan form av betalningsmedel.
Stena MORE Poäng eller, alternativt, poäng – är poäng som tilldelas medlemmar under programmet, enligt vad som beskrivs i dessa villkor.
Medlemskapsnivåer – de statusnivåer som en medlem som använder programmet kan uppnå beroende på hur medlemmen använder programmet. Vi erbjuder tre medlemskapsnivåer: Blue, Gold och Platinum.
Medlemsår – avser varje 12-månadersperiod som börjar på det datum då ett medlemskap aktiveras i enlighet med punkt 5.2.
Erbjudande - alla incitament som en medlem får (t.ex. exklusiv och tidig tillgång, rabatter, kampanjer) som inte är tillgängliga för icke-medlemmar, och som kan inkludera erbjudanden som görs tillgängliga för medlemmar av tredje part och som vi kan ändra från tid till annan efter eget gottfinnande. Observera att erbjudanden från tredje part omfattas av separata villkor mellan dig och den relevanta tredje parten och att information om detta lämnas till dig vid det specifika tillfället.
Betydande störning – beteende som avsevärt stör eller förändrar den normala reseupplevelsen och som väsentligt påverkar andra passagerare.
4.1 Alla personer som är 18 år eller äldre kan ansöka om att bli medlem i programmet.
4.2 Företag, föreningar och andra juridiska personer är inte berättigade till medlemskap i programmet.
5.1 Du kan ansöka om att bli medlem i programmet gratis på vår webbplats på https://www.stenaline.se/signup. Klicka bara på länken ”Registrera dig” och fyll i begärda uppgifter. Du måste godkänna dessa villkor som en del av registreringsprocessen.
5.2 Om din ansökan godkänns skickar vi en bekräftelse till dig via e-post. E-postmeddelandet innehåller en länk som du måste följa för att verifiera ditt medlemskap i programmet och skapa ditt medlemskonto. När du har verifierat ditt medlemskap aktiverar vi det och du kan börja använda det direkt. Du får sedan ett andra e-postmeddelande med ett välkomstbrev som bekräftar dina medlemsuppgifter för framtida bruk.
5.3 Om du inte verifierar ditt konto kan du inte bli medlem och ditt medlemskap blir inte giltigt. Observera att medlemmar också måste uppfylla de behörighetskriterier som anges i punkt 4.
5.4 Medlemmar identifieras genom sitt medlemsnummer.
5.5 Du kan nå ditt medlemskonto här: https://www.stenaline.se/mina-sidor.
5.6 Om uppgifterna som du lämnat i din ansökan ändras vid någon tidpunkt eller om du vill uppdatera dina kontaktuppgifter eller intressen måste du meddela oss genom att uppdatera dina uppgifter på den personliga medlemssidan för ditt medlemskonto. Detta inkluderar ändringar av ditt namn, adress, e-postadress, telefonnummer samt andra relevanta personuppgifter. Du kan uppdatera dessa uppgifter via den personliga medlemssidan (https://login.stenaline.com/Account/Login) eller genom att kontakta Stena Lines kundtjänst https://www.stenaline.se/kundtjanst/kontakta-oss.
6.1 När du fyller i och skickar in ansökningsformuläret för medlemskap online samtycker du till att ge oss rätt att lagra, bearbeta och använda den tillhandahållna informationen för att driva programmet, tillhandahålla tjänster och rabatter relaterade till programmet, samt för marknadsföringsändamål, inklusive att skicka nyheter och erbjudanden till angiven e-postadress, mobiltelefonnummer och/eller postadress. Medlemmar ges möjlighet att när som helst välja bort direktmarknadsföring. Som personuppgiftsansvarig behandlar vi personuppgifter i enlighet med Integritetspolicy för lojalitetsprogram och dataskyddsförordningen (GDPR), förordning 2016/679 (EU) och tillämpliga nationella lagar och förordningar. För att läsa mer om hur vi tar hand om och behandlar dina uppgifter, läs vårt Integritetspolicy för lojalitetsprogram.
6.2 Genom att bli medlem i programmet samtycker du till att vi skapar, uppdaterar och bibehåller dina uppgifter, inklusive namn, adress, telefonnummer, e-postadress samt alla andra relevanta personuppgifter, intjänade Stena MORE-poäng och bokade resor. Uppgifterna uppdateras och bibehålls i syfte att förse dig med information om våra produkter och tjänster, och skicka uppdateringar via e-post, SMS eller mobilappen om saldo, nyheter om programmet, nyhetsbrev och andra erbjudanden från oss. Vi vidareförmedlar inte dina personuppgifter till externa parter, men vi kan komma att använda dina uppgifter för marknadsföringsändamål.
7.1 När du blir medlem (se punkt 5.2 för hur detta sker), kommer du initialt att få ett medlemskap på Blue-nivå. Du förblir på denna nivå om inte ditt medlemskap avslutas enligt vad som beskrivs i dessa villkor, eller om du går vidare till ett medlemskap på Gold- eller Platinum-nivå.
Observera att erbjudanden och förmåner för varje nivå kan variera från år till år. Medlemmar kan hålla sig uppdaterade och hitta utförlig information om erbjudanden och förmåner på varje nivå genom att besöka vår webbplats på https://www.stenaline.se/stena-more.
7.2 För att nå medlemskap på Gold- eller Platinum-nivå:
7.3. För att behålla medlemskap på Gold- eller Platinum-nivå:
8.1 Medlemserbjudanden och förmåner kan variera beroende på din medlemsnivå, resrutt, ditt fartyg och/eller ditt ursprungsland. Ditt ursprungsland fastställs utifrån det land som du angett på ansökningsblanketten för medlemskap. Stena Line kan, i enlighet med punkt 14.1, när som helst ändra något av de erbjudanden och förmåner som Stena Line gör tillgängliga, men detta påverkar inte erbjudanden eller förmåner som du redan har erhållit före en sådan ändring.
8.2 Medlemserbjudanden ombord
De erbjudanden och förmåner som vid var tid gäller ombord på ett Stena Line-fartyg är endast avsedda för ditt personliga bruk. För att få en förmån måste du visa upp ditt medlemskort vid köp av den aktuella produkten som är föremål för erbjudandet eller förmånen. Om du inte utnyttjar ett erbjudande eller en förmån som du har rätt till för en produkt vid köptillfället, kan du inte utnyttja det vid ett senare tillfälle. Du har inte rätt att vidareförmedla eller på annat sätt överföra några av programmets erbjudanden, förmåner eller rättigheter till tredje part.
8.3 Förmåner för medlemmar på Gold- och Platinum-nivå
Om du har ett medlemskap på Gold- eller Platinum-nivå kan du ha rätt till ytterligare förmåner, i mån av tillgång, när du gör din bokning. Förmånerna kommer att bestämmas av oss och kan variera från tid till annan, mellan länder och/eller beroende på resrutten. Varje ändring av de ytterligare förmåner som erbjuds medlemmar med medlemskap på Gold- och Platinum-nivå hanteras i enlighet med punkt 14.3 och ska inte påverka någon ytterligare förmån som du redan erhållit före en sådan ändring. För att få dessa ytterligare förmåner måste du ange ditt medlemsnummer vid bokningstillfället och huvudkontoinnehavaren måste vara passagerare på bokningen för att du ska kunna utnyttja alla förmåner och erbjudanden som är kopplade till ditt medlemskap på Gold-nivå.
Observera att de erbjudanden och förmåner som anges i punkt 8.3 kan variera från år till år. Medlemmar kan hålla sig uppdaterade och hitta utförlig information om dessa rutter genom att besöka sidan med Vanliga frågor på https://www.stenaline.se/stena-more.
9.1 Vi fastställer vilka biljetter eller produkter ombord som berättigar dig till intjäning av poäng. Utförlig information om de poäng som är tillgängliga för olika köp finns på vår sida med Vanliga frågor på https://www.stenaline.se/stena-more/tjana-poang. Denna information kan ändras från tid till annan i enlighet med punkt 14, från land till land och från rutt till rutt. Vi kan när som helst komma att ändra antalet poäng som tjänas in på biljetter, paket, presentkort eller priser för produkter ombord (inklusive sådana som involverar en tredje part), vilket kan leda till att inga poäng tjänas in. En sådan ändring påverkar inte poäng som du redan tjänat in före ändringen.
9.2 För att tjäna poäng på biljetter måste du ange ditt medlemsnummer vid bokningstillfället. Om du inte gör detta får du inga poäng. Det enklaste sättet att säkerställa att du anger ditt medlemsnummer är att logga in på ditt medlemskonto innan du gör bokningen. Om du gör en bokning via vår kundtjänst måste du ange ditt medlemsnummer innan du gör en bokning. Information om hur du kontaktar oss hittar du här: https://www.stenaline.se/kundtjanst/kontakta-oss.
9.3 Du kan samla poäng för berättigande köp ombord, förutsatt att du skannar ditt medlemskort i kassan vid köptillfället. Om du inte gör detta får du inga poäng.
9.4 Poäng krediteras vid avslutad resa och är giltiga från det datum de intjänas till och med den 31 december året efter resedatumet. Poängen dras automatiskt från ditt medlemskonto den 31 december året efter resedatumet.
9.5 Medlemmar kan endast samla poäng för bokningar som de personligen har rest på.
9.6 Det är inte möjligt att tjäna poäng på bokningar som betalas med poäng, eller med poäng från andra lojalitetsprogram (t.ex. Tesco Clubcard-poäng).
9.7 Medlemmar kan inte tjäna poäng på undantagna produkter som är listade och definierade på vår webbplats: [insert link]. Observera att denna information kan ändras från tid till annan och att vi rekommenderar att du tittar på vår webbplats innan du gör några bokningar. Några exempel på undantagna produkter är:
a) stora bokningar
b) produkter ombord som cigaretter och tobak
c) där en tidigare rabatt redan har tillämpats
10.1 Poängens värde är: 1 poäng = 1 penny eller 1 cent. För alla andra valutor omvandlas poängen till något av dessa värden. För att kontrollera värdet på dina poäng, använd länken till poängberäknaren https://www.stenaline.se/mina-sidor/mina-poang#myPointsCalculator.
10.2 Poäng kan användas som hel- eller delbetalning för tillämpliga berättigande biljetter. Vi fastställer vilka biljetter och rutter som berättigar till inlösen av poäng och sådana biljetter eller rutter kan ändras när som helst i enlighet med punkt 14. En sådan ändring påverkar inte bokningar som redan har gjorts med hjälp av poäng.
10.3 Poäng kan inte lösas in på köp ombord, medlemspriser, paket och grupper, BusEmpty-produkter eller fraktbokningar.
10.4 Poäng kan endast lösas in för bokningar som görs direkt via vår webbplats här https://www.stenaline.se eller kundtjänst.
10.5 Poäng får endast användas av den aktuella medlemmen och kan inte överlåtas. Tredje part (t.ex. resebyråer eller distributörer) kan inte tjäna poäng till förmån för en kund.
10.6 Poäng kan inte bytas mot kontanter.
11.1 Du kan när som helst avsluta ditt medlemskap i programmet via ditt medlemskonto eller genom att ringa vår kundtjänst.
11.2 Se viktig information i punkt 13 nedan om vad som gäller om du avslutar ditt medlemskap på detta sätt.
12.1 Vi kan avsluta ditt medlemskap i programmet och säga upp ditt medlemskonto utan föregående meddelande i följande fall:
a) du underlåter att följa dessa villkor på ett betydande eller väsentligt sätt;
b) du har gjort något av följande:
12.2 Om du inte har följt dessa villkor kan vi återkräva alla erbjudanden eller förmåner som har beviljats efter att du brutit mot dem och du blir ansvarig för alla förluster som vi lider till följd av din överträdelse mot dessa villkor i den utsträckning som är tillåten enligt tvingande lag.
12.3 Vi kan avsluta, återkalla eller tillfälligt avbryta programmet när som helst, av giltiga kommersiella, juridiska eller operativa skäl. Om så sker kommer vi att försöka meddela dig så snart som möjligt. Om detta inte är möjligt kommer vi att meddela dig minst tre (3) månader i förväg för att ge dig möjlighet att lösa in tidigare intjänade bonuspoäng.
12.4 Se viktig information i punkt 13 nedan, om vad som gäller om vi avslutar ditt medlemskap på detta sätt.
13.1 I händelse av uppsägning eller avstängning från vår sida i enlighet med punkt 12.3, har du minst 3 månader på dig från datumet då programmets uppsägning eller avstängning meddelas att lösa in oanvända poäng (varefter de förverkas).
13.2 Med förbehåll för punkt 13.1, när ditt medlemskap har upphört i enlighet med punkt 11 eller punkt 12, kommer du inte att kunna:
14.1 Vi kan när som helst göra ändringar i dessa villkor och/eller i programmet, inklusive, men inte begränsat till, metoder för intjäning av poäng, hur poäng kan lösas in samt alla erbjudanden och förmåner som är tillgängliga för en medlemsnivå. Vi har rätt att se över dessa villkor på årlig basis. Om ändringar görs kommer vi försöka meddela dig med så lång framförhållning som möjligt, dock minst tre (3) månader. Observera att erbjudanden från tredje part omfattas av separata villkor med dessa tredje parter och att dessa villkor kan ändras av tredje part från tid till annan. Vi kan inte påverka sådana ändringar.
14.2 Ändringar kan krävas av olika skäl, inbegripet t.ex.:
14.3 Så här fungerar det:
14.4 Om du inte är nöjd med ändringen kan du avsluta ditt deltagande i programmet i enlighet med vad som tillåts i punkt 11.1. Om du inte gör detta innan ändringen träder i kraft kommer vi att anta att du har godkänt ändringen.
15.1 Dessa villkor gäller endast för ditt medlemskap i programmet. Våra allmänna affärsvillkor för resor gäller för alla bokningar som du gör för att resa med oss. Om det finns något i dessa villkor som är oförenligt med affärsvillkor, ska ståndpunkten i de allmänna affärsvillkoren för resor anses vara korrekt och gälla för ditt avtal med oss.
16.1 Vi är ansvariga gentemot dig för förutsägbar förlust och skada som orsakats av oss. Om vi inte följer dessa villkor är vi ansvariga för förlust eller skada som du drabbas av och som är ett förutsägbart resultat av vårt avtalsbrott eller vår underlåtenhet att iaktta rimlig omsorg och skicklighet, men vi är inte ansvariga för oförutsägbar förlust eller skada. En förlust eller skada är förutsägbar om den uppenbarligen kommer att ske eller om både vi och du vid avtalstillfället visste att den skulle kunna ske.
16.2 Vi utesluter eller begränsar inte på något sätt vårt ansvar gentemot dig om det skulle vara olagligt att göra det. Detta inkluderar ansvar för dödsfall eller personskada som orsakats av vår vårdslöshet eller vårdslöshet av våra anställda, ombud eller underleverantörer (och där skotsk lag gäller, om sådant ansvar orsakas av ett pliktbrott), för bedrägeri eller bedräglig framställning och för brott mot dina lagliga rättigheter.
16.3 Vi ansvarar inte för affärsförluster. Vi tillhandahåller endast programmet för individuellt och privat bruk. Om du använder programmet för kommersiellt, affärsmässigt eller återförsäljningsändamål har vi inget ansvar gentemot dig för utebliven vinst, förlust av verksamhet, avbrott i verksamheten eller förlust av affärsmöjligheter.
16.4 Om vårt tillhandahållande av programmet försenas eller påverkas av en händelse utanför vår rimliga kontroll kommer vi att vidta rimliga åtgärder för att minimera effekten av förseningen. Förutsatt att vi gör detta kommer vi inte hållas ansvariga för förseningar som orsakas av händelsen.
17.1 Dessa villkor regleras av svensk lag. Vi vill förtydliga att inget i dessa villkor begränsar eller inskränker dina rättigheter som konsument enligt de obligatoriska konsumentskyddslagar som gäller i det land där du bor. Om du är permanent bosatt i Storbritannien eller Irland, gäller brittisk eller irländsk lagstiftning, i övrigt gäller svensk lagstiftning.
17.2 Du kan väcka talan mot oss om dessa villkor och programmet vid svensk domstol eller domstol i det land där du bor. På samma sätt kan vi komma att väcka talan mot dig vid svensk domstol eller domstol i det land där du bor.
För att undvika missförstånd begränsar dessa villkor inte dina rättigheter som konsument enligt tvingande konsumentskyddslagar som gäller i det land där du bor.