Kiel-linjen
Kiel-linjen får en allt annat än storslagen start. Olsson innehar andelar i KL-linjen mellan Kiel och Nakskov (Lolland), som sätts i drift den 31 augusti 1963. Linjen trafikeras av den gamIa färjan Isefjord från 1935.
Det sägs att Sten A. Olsson ansåg att färjan var för gammal och för ful för Göteborg. Den skickas därför till varvet i Kiel där den får en blå skrud. Inspirationen för färgen har hämtats från förpackningen till Wasa knäckebröd.
Rutten blir en stor succé och året därpå utökas trafiken till Fyn och Kappeln. 1966 avlöses gamla Isefjord av den modernare Stena Baltica.
Stena Line-rutten Göteborg-Kiel
I november 1964 håller Olsson en presskonferens där han presenterar sina planer på att inom de närmaste två åren starta en linje mellan Göteborg och Kiel – den längsta Stena-rutten hittills.
Linjen tas i drift 1967 då Stena Germanica är färdig. I Kiel lägger den nya färjan till i den utbyggda Oslokajen, i Göteborg vid Stena-Line-terminalen som invigdes 1967 i Skandiahamnen.
Stena Germanica I, Stena Atlantica, Stena Olympica
21 april 1967: Stena Germanica namnges. Den första Stena Germanica-färjan är lika elegant funktionell. Hon är 110 m lång, tar 1 300 passagerare och har en hastighet på 23,5 knop. Under det första året transporteras 120 000 passagerare – 20 000 fler än man förväntade sig. Rutten blir mycket populär vilket snabbt gör sig märkbart. Stena Germanica klarar inte längre av den ökade lastbilstrafiken och trafikerar rutten endast fram till 1974. Stena Line beställer därför fyra nya färjor.
1972 är ett händelserikt år på sträckan Göteborg-Kiel. Först sätts den andra Tysklandsfärjan i trafik. Stena Atlantica bistår Stena Germanica. Senare samma år tillträder Stena Olympica sin tjänst. De nya färjorna har mer plats för fordon och passagerare samt hytter av högre standard.
I Göteborg avgår Stenas färjor från den nya terminalen i Masthuggskajen. Fem år efter invigningen transporteras inte mindre än 296 000 passagerare på linjen Göteborg-Kiel.
Sessanlinjen börja trafikerar mellan Göteborg och Travemünde
1974 öppnar Sessanlinjen och trafikerar från Göteborg till Travemünde och Stena Line går därmed med förlust. 1981 förändras situationen: Stena Line köper upp Sessanlinjen och trafikerar nu sträckan själv.
Av lönsamhetsskäl måste Stena fokusera på en enda hamn i Tyskland. Valet faller på Kiel. Renodlade fraktfartyg avgår dock även i fortsättningen från Travemünde.
1977 står järnskulpturen Hafen 77 i Hindenburgufer i Kiel färdig. Sten A. Olsson låter uppföra den inför tioårsjubileet av rutten Göteborg-Kiel.
Mellan 1982 och 1988 trafikeras Kiel-linjen av Kronprinsessan Victoria – en färja som tagits över från Sessanlinjen. Färjan är i trafik än idag: som Stena Europe på rutten Fishguard-Rosslare.
1982 står Schwedenkai i Kiel färdig. Stena Line har nu en egen kaj även på den tyska sidan.